Menu
Follow @Klimaatzuster

Licht Uit Deur Dicht

In opdracht van Urgenda organiseer ik de campagne Licht Uit Deur Dicht. De campagne helpt ondernemers, inwoners en gemeenten om energieverspilling tegen te gaan en samen de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.

Deur dicht

We vragen winkeliers om de deuren dicht te houden en daarmee gemiddeld 40% energie voor het verwarmen van de winkel te besparen. Winkeliers, gemeenten, groepen vrijwilligers, energiecoöperaties: iedereen kan via de campagnewebsite gratis winkeldeurbordjes aanvragen om zelf op je winkeldeur te hangen of aan te bieden aan ondernemers.

Licht uit

We vragen ondernemers kritisch te kijken naar verlichting. Maar liefst 70% van de bedrijven laat het licht 's avonds en 's nachts onnodig branden. Dat blijkt uit een recente steekproef van de Natuur en Milieufederaties (NMF). Door onnodige nachtelijke verlichting verspillen we jaarlijks het stroomverbuik van maar liefst 150.000 huishoudens! We gaan samen met jou in het hele land op zoek naar #Lichtknophelden

54-puntenplan

Vorig jaar presenteerde Urgenda het #54puntenplan: 54 maatregelen die samen met 800 organisaties op papier werden gezet waarmee de overheid op korte termijn ongeveer 17 Mton CO2 kan besparen en zo aan de rechterlijke uitspraak van het klimaatvonnis kan voldoen. Deur dicht en licht uit na kantoortijd zijn respectievelijk maatregel 46 en nummer 5 uit het 54-puntenplan. Deur Dicht Licht Uit is één van de zes campagnes die Urgenda zelf uitvoert op basis van het 54-puntenplan.

Maatregelen die niet alleen de CO2-uitstoot terugbrengen, maar ook zorgen voor een lagere energierekening bij ondernemers, zorginstanties, zwembaden en burgers, meer draagvlak voor klimaatmaatregelen, schonere lucht en groenere wijken. Bij elke campagne kunnen inwoners, gemeenten bedrijven en energiecoöperaties meedoen, aanhaken of ondersteunen.

Voor de Licht Uit Deur Dicht-campagne werken we samen met o.a. de organisatoren van de Nacht van de Nacht (de Natuur en Milieufederaties), het duurzaam koopleger StoereVrouwen en Stichting Stimular. 

HELP JE MEE? 

  1. Vanaf half november gaan we winkeldeurbordjes uitdelen en jij kunt meedoen! Wil je meehelpen? Stuur ons een bericht!
  2. Ben je bij een winkel met een open winkeldeur terwijl de verwarming aan is? Laat op vriendelijke wijze aan de ondernemer weten dat je deze energieverspilling tijdens een klimaatcrisis niet meer van deze tijd vindt. Hoe vaker winkeliers dit horen hoe sneller we de mythe kunnen ontkrachten dat een dichte winkeldeur klanten en omzet kost. 
  3. Overbodige verlichting gespot? Meld het bij het Meldpunt Lichthinder en het bedrijf ontvangt een e-mail van onze projectpartner met bespaartips.
  4. Ken je een bedrijf dat slim omgaat met verlichting? We maken graag een portret, neem contact net ons op. #Lichtknopheld

 

 

Ontwerp website en huisstijl van de campagne Licht Uit Deur Dicht: Sjoerd Kulsdom Dot by Dot

Naar boven